تغییر چهره جمشید هاشم‌پور در بوشهر + عکس داستان رابین‌هود کره‌ای روی آنتن شبکه تماشا پارسا پیروزفر با سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاد فلسفه اسلامی، ادبیات و حافظ شناس: حکمت عملی ایرانی بی آزاری است مهران مدیری با «گل یا پوچ» در نمایش خانگی حرم رضوی محلی برای جاودانه شدن آثار هنری | اختتامیه و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره هنری «گنجینه مهر» برگزار شد + فیلم تهدید به بمب گذاری در جشنواره کن، ورودی کاخ را بست پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد
سرخط خبرها

دخل وتصرف غیرقانونی یک گروه فیلم ‎برداری در یک باغ قدیمی در شیراز

  • کد خبر: ۹۷۷۲۲
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
دخل وتصرف غیرقانونی یک گروه فیلم ‎برداری در یک باغ قدیمی در شیراز
باغ «عفیف آباد» که قدیمی‌ترین باغ شیراز است و این روز‌ها در صدر اخبار قرار دارد، سال هاست در اختیار ارتش است و ظاهرا یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ارتش در غرب آسیا است. حالا، اما یک گروه سریال سازی به سرپرستی نرگس آبیار برای فیلم برداری به آنجا رفته اند و به ساخت وساز پرداخته اند.

عروجی | شهرآرانیوز - باغ «عفیف آباد» که قدیمی‌ترین باغ شیراز است و این روز‌ها در صدر اخبار قرار دارد، سال هاست در اختیار ارتش است و ظاهرا یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ارتش در غرب آسیا است. حالا، اما یک گروه سریال سازی به سرپرستی نرگس آبیار برای فیلم برداری به آنجا رفته اند و به ساخت وساز پرداخته اند. طبق گزارش یکی از خبرنگاران شیرازی آن‌ها در دل این باغ که ثبت ملی هم شده است در حال ساخت سازه‌ای هستند که می‌تواند به ساختمان باغ آسیب برساند.

در واقع، این گروه فیلم برداری برای ساخت دکورهایشان هرکاری دلشان خواسته انجام داده اند. نرگس آبیار، کارگردان شناخته شده ایرانی و یکی از اعضای آکادمی اسکار، در حال ساخت سریال «سووشون» رمان مشهور سیمین دانشور است و برای همین به شیراز رفته است. قبل‌تر از این محمدرضا ورزی سازنده سریال‌های تاریخی در صداوسیما دست به چنین اقداماتی زده بود.

حتی قبل‌تر از این علی حاتمی هم به دخل وتصرف در اماکن ثبت شده ملی متهم شده بود، اما سؤال اصلی اینجاست که آیا این اقدام با مجوز سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته یا نه؟ این یعنی تیم فیلم برداری مجوز‌های لازم را کسب کرده بودند و هیچ منع قانونی نداشته اند. پس از حواشی ساخت وساز در محوطه این باغ سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس از حضور ناظر دائمی در لوکیشن خبر داده و گفته که ساخت این سازه موقت است و بعد از پایان فیلم برداری تخریب می‌شود.

به نظر میراث فرهنگی باید در کنار کمک به گروه‌های فیلم برداری برای ساخت فیلم‌های تاریخی از همان ابتدا کارشناس یا ناظری را با آن‌ها همراه می‌کرد تا شاهد این قبیل مشکلات نباشیم. چه بسا گروه ساخت دکور با یک اشتباه ساده، می‌توانستند به این باغ قدیمی ایران آسیب جدی وارد کنند و این موضوع باعث می‌شد ساخت خیلی‌ها از فیلم‌ها تاریخی با چالش جدی روبه رو شود. «سووشون»، اولین رمان سیمین دانشور است که سال ۱۳۴۸ منتشر شد.

یکی از پرمخاطب‌ترین رمان‌های فارسی است و تا سال ۱۳۹۵ بیشتر از ۵۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفته و به چند زبان ترجمه شده است. داستان سووشون در شیراز و در فضای اجتماعی و فرهنگی بعد از کودتای سال ۱۳۲۰ و کودتا علیه رضاخان و پایان جنگ جهانی دوم روایت می‌شود. زمانی که نیرو‌های انگلیس شهر شیراز را در اشغال دارند و کشاورزان را تطمیع می‌کنند محصولشان را به قوای انگلیس بفروشند. یوسف و همسرش زری، اما تن به خواسته قشون انگلیس نمی‌دهند و مقابل آن‌ها مقاومت می‌کنند.

دخل وتصرف غیرقانونی یک گروه فیلم ‎برداری به یک باغ قدیمی در شیراز

دخل وتصرف غیرقانونی یک گروه فیلم ‎برداری به یک باغ قدیمی در شیراز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->